Alertumin webinaarikoulutukset toteutetaan Zoom-ohjelmistolla. Koulutuksen tarkemman ajankohdan ja muut olennaiset tiedot löydät vahvistussähköpostista. Tässä ohjeessa keskitymme teknisiin asioihin.

Vaadittavat varusteet

Webinaarikoulutukseen osallistuvalla tulee olla käytössään seuraavat varusteet, jotta koulutukseen osallistuminen onnistuu ja koulutuksesta saa kaiken irti.

  • kuulokkeet ja mikrofoni
  • web-kamera
  • tietokone ja laturi
  • laadukas internet -yhteys

Huomioithan, että jokaisen osallistujan tulee osallistua koulutukseen omalta laitteelta.

Ennen koulutusta

Lataa Zoom -ohjelmisto tietokoneellesi ja suorita testaus tämän linkin ohjeiden mukaisesti (ohjeet vain englanniksi).

Joissakin harvoissa tapauksissa testauksen suorittaminen ei onnistu ensimmäisellä kerralla. Mikäli saat virheen (Invalid Meeting ID) testin yhteydessä, kokeile käynnistää selain uudestaan tai kokeile myöhemmin. Virhe on tällöin Zoomin päässä, emmekä me Alertumilla voi vaikuttaa virheen syntymiseen.

Osallistuminen Zoom -työpöytä sovelluksella

Zoom -ohjelmiston voit ladata täältä (Zoom Client for Meetings). Lataus kannattaa suorittaa heti koulutukseen ilmoittautumisen jälkeen. Suorita latauksen jälkeen laitteistotestaus hyvissä ajoin ennen koulutusta.

Latauksen yhteydessä sovellus pyytää antamaan nimesi. Kirjoitathan nimesi kokonaisuudessaan (etu- ja sukunimi).

Osallistuminen selainversiolla

Mikäli Zoom-ohjelman asentaminen päätelaitteelle ei onnistu esimerkiksi yrityskäytäntöjen vuoksi voi koulutukseen osallistua myös selaimen kautta. Suoritathan joka tapauksessa laitteistotestauksen hyvissä ajoin ennen koulutusta.

Mikäli osallistut koulutukseen selaimen kautta, huomioithan, että Zoom tukee vain seuraavia selaimia. Tarkistathan siis, että selaimesi on päivitetty.
  • Windows: IE 11+,  Edge 12+, Firefox 27+,  Chrome 30+
  • Mac: Safari 7+, Firefox 27+,  Chrome 30+
  • Linux: Firefox 27+,  Chrome 30+

Kokouksen avaamisen yhteydessä sovellus pyytää antamaan nimesi. Kirjoitathan nimesi kokonaisuudessaan (etu- ja sukunimi).

Osallistuminen mobiililaitteella

Koulutuksen suorittaminen mobiililaitteella onnistuu, mutta emme suosittele sitä ensisijaisena vaihtoehtona. Mobiililaitteelle on samat vaatimukset kuin tietokoneelle (kamera, mikrofoni sekä kuulokkeet). Mikäli osallistut koulutukseen mobiililaitteella (esim. tabletti, puhelin), ja koulutukseen sisältyy tentti, tulee tentti suorittaa toisella laitteella (esim. tabletti, puhelin, tietokone) teknisten seikkojen vuoksi.

Mobiililaitteelle tulee ladata Zoom Cloud Meetings -sovellus omasta sovelluskaupasta. Android-laitteille sovellus löytyy Google Play kaupasta ja iOS -laitteille App Storesta.

Koulutuksen alkaessa

Liity koulutukseen noin 30 minuuttia ennen koulutuksen alkua, jotta voit varmistaa laitteiden toiminnan etukäteen.

Liity koulutukseen tietokoneella mahdollisimman häiriöttömästä tilasta, jotta pystyt keskittymään opetukseen. Varaa itsellesi muistiinpanovälineet tehtävien tekemistä varten ja sulje koneeltasi kaikki ylimääräiset ohjelmat.

Vahvistusviestissäsi on annettu luokkahuoneen linkki. Klikkaa linkistä ja hyväksy järjestelmäsi pyyntö avata Zoom -ohjelmisto. Hyväksy videokameran käyttö ja tarkista mikrofonin sekä kaiuttimien toiminta.

Kouluttaja päästää sinut sisään luokkahuoneeseen viimeistään muutama minuutti ennen koulutuksen alkua. Huomaathan, että koulutuksessa tulee olla ajoissa, tai muuten suoritusta ei hyväksytä.

Koulutuksen aikana

Koulutuksen ajan tulee noudattaa seuraavia ohjeita:

  • osallistujan tulee olla paikalla viimeistään koulutuksen alkaessa klo 8:00, myöhästyminen aiheuttaa hylkäämisen
  • osallistujan tulee olla kameran edessä, kamera päällä koko koulutuksen ajan
  • kouluttaja ohjeistaa erikseen tauot, jolloin kamera voi olla suljettuna
  • osallistujalla tulee olla henkilöllisyystodistus, joka pyydettäessä näytetään kouluttajalle
  • koulutus nauhoitetaan, jotta osallistujien läsnäolo voidaan tarvittaessa varmistaa jälkikäteen

Kouluttajalla on oikeus keskeyttää osallistujan koulutus, mikäli yllä olevia ohjeita ei noudateta koulutuksen aikana.

Mikäli sinulla tulee teknisiä ongelmia koulutuksen aikana, ja yhteytesi esimerkiksi katkeaa, liity uudestaan koulutukseen sähköpostissa olevan linkin välityksellä. Kouluttaja päästää sinut takaisin luokkahuoneeseen.

Asiakaspalvelumme auttaa teitä webinaarikoulutuksiin liittyvissä teknisissä ongelmissa arkisin klo 7:30-15:30 puhelimitse numerossa 010 320 5772.

Tentin suorittaminen

Mikäli koulutukseen kuuluu tentti (esimerkiksi Työturvallisuuskorttikoulutus), suoritetaan tentti kouluttajan ohjeistuksien mukaisesti selaimessa. Tentin suorittamista varten ei tarvitse erityisiä välineitä. Osallistujalla tulee olla kamera päällä myös tentin suorituksen aikana.

Mikäli osallistut koulutukseen mobiililaitteella (esim. tabletti, puhelin), tulee tentti suorittaa toisella laitteella (esim. tabletti, puhelin, tietokone) teknisten seikkojen vuoksi.

Tekninen tuki

Asiakaspalvelumme auttaa teitä webinaarikoulutuksiin liittyvissä teknisissä ongelmissa arkisin klo 7:30-15:30 puhelimitse numerossa 010 320 5772.

Suosittelemme lämpimästi testaamaan laitteiston toiminnan etukäteen sekä varaamaan riittävästi aikaa koulutukseen liittymistä varten.

Mikäli myöhästyy koulutuksesta tai laitteisto ei toimi (esimerkiksi web-kameran kuva ei näy), emme voi ottaa osallistujaa koulutukseen.