Tämä koulutus, johon olet ilmoittautunut, toteutetaan poikkeuksellisesti Zoom-ohjelmistolla. Normaalisti Alertumin avoimet webinaarikoulutukset toteutetaan Teams-ohjelmistolla. Teams -ohjeistuksen löydät tarvittaessa täältä.

Koulutuksen tarkemman ajankohdan ja muut olennaiset tiedot löydät vahvistussähköpostista. Tässä ohjeessa keskitymme teknisiin asioihin.

Vaadittavat varusteet

Webinaarikoulutukseen osallistuvalla tulee olla käytössään seuraavat varusteet, jotta koulutukseen osallistuminen onnistuu ja koulutuksesta saa kaiken irti.

  • tietokone ja laturi tai mobiililaite
  • web-kamera (kameran on oltava päällä koko koulutuksen ajan)
  • kuulokkeet ja mikrofoni (usein laitteessa jo valmiiksi, varmista toimivuus)
  • laadukas internet -yhteys

Huomioithan, että jokaisen osallistujan tulee osallistua koulutukseen omalta laitteelta. Koulutukseen voi myös osallistua useammalla laitteella (esimerkiksi koulutuksen seuraaminen tietokoneelta ja kamerakuva kännykästä).

Varmista lisäksi, että sinulla on koulutuspäivänä pääsy siihen sähköpostiosoitteeseen, joka on annettu ilmoittautumisen yhteydessä.

Ohjevideo

Voit katsoa ohjeet videomuodossa alla olevalta videolta, tai jatkaa kirjallisten ohjeiden lukemista selaamalla sivua alaspäin.

Pikaohje webinaariin liittymiseen

Alta löydät pikaohjeen webinaariin liittymiseen. Kattavammat ohjeet löydät pikaohjeen jälkeen tältä sivulta.

  1. Lataa Zoom Client for Meetings -ohjelmisto tietokoneellesi ja suorita testaus tämän linkin ohjeiden mukaisesti (ohjeet vain englanniksi).
  2. Koulutuspäivänä liity koulutukseen vahvistusviestissä tai koulutusta edeltävänä päivänä lähetetyssä muistutusviestissä olevasta linkistä. Linkki toimii vain koulutuspäivänä ja se on henkilökohtainen.
  3. Tilaa vahvistuskoodi, jotta pääset tarkastelemaan ilmoittaumistietojasi. Vahvistuskoodi lähetetään sähköpostitse ja se saattaa ohjautua roskapostikansioon.
  4. Varmista ilmoittautumistiedot, myös kortin toimitusosoite, lisää henkilötunnus ja valitse tunnistautumismenetelmä.
  5. Tunnistautumisen jälkeen sinut ohjataan suoraan Zoomiin.
  6.  Jos olet ladannut Zoomin koneellesi, klikkaa ”Avaa Zoom Meetings” tai ”Launch meeting”. Muussa tapauksessa klikkaa sivun alareunassa pienellä tekstillä ”Download Zoom” ladataksesi ohjelman tai ”Join From Your Browser” liittyäksesi koulutukseen selaimella.
  7. Tämän jälkeen Zoom pyytää lupaa käyttää tietokoneen kameraa ja mikrofonia, hyväksy nämä painamalla ”Salli” tai ”Agree”. Seuraavaksi klikkaa ”Join with video” ja ”Use computer audio”. Varmista, että kamerakuvasi näkyy (Video) ja mikrofonisi on mykistettynä (Mute)

Ongelmatilanteissa tavoitat teknisen tuen numerosta 010 320 5772.

Liitytkö Zoomiin selaimella?

Mikäli Zoom Clientin lataus tietokoneelle ei onnistu vaikkapa tietokoneen käyttöoikeuksista johtuen, voit liittyä koulutukseen myös suoraan selaimesta. Valitse tällöin tunnistautumisen jälkeen ”Join from Your Browser” sivun alalaidasta.

  • Selain pyytää lupaa näyttää ilmoituksia sekä käyttää kameraa ja mikrofonia. Salli (Agree) nämä kaikki jotta koulutuksen on mahdollista näkyä ja toimia oikein.
  • Zoom ilmoittaa, että kokous tallennetaan, tämä johtuu omista ja koulutusten kattojärjestöjen laadunvalvonnallisista syistä. Valitse ”Got it” sulkeaksesi ilmoitusruudun.
  • Varmista, että vasemmassa alareunassa lukee valinnat ”Unmute” ja ”Stop video”. Mikäli vasemmalla lukee ”Join Audio”, valitse se ja klikkaa ”Join Audio by Computer” jotta äänet toimivat.
  • Chat -toiminto löytyy Zoomin alareunan palkista joko suoraan ”Chat” -valinnalla tai ”More” -valikon kautta.

Huomioi, että Zoomin selainversiossa Chatin kautta mahdollisesti lähetettävät liitetiedostot eivät toimi.

Ohjeet toimintoihin

Mikrofonin käyttö

Kun haluat puhua, paina vasemmasta alareunasta löytyvää ”Unmute”-painiketta. Pidä mikrofoni päällä vain sen aikaa, kun puhut, jotta mahdolliset taustaäänet eivät häiritse muita osallistujia. Mikrofonin mykistäminen tapahtuu painamalla ”Mute”.

Kamerakuvan käyttö

Kun haluat pysäyttää kamerakuvasi esimerkiksi tauon ajaksi, paina ”Stop Video”. Kun haluat aloittaa kamerakuvan uudelleen, paina ”Start Video”. Huomaathan, että kameran tulee olla päällä aina, kun koulutus on käynnissä.

Pikaviestintä eli chat Zoomissa

Chat -toiminto löytyy Zoomin alareunan palkista joko suoraan ”Chat” -valinnalla tai ”More” -valikon kautta. Voit pyytää chatin kautta teknistä tukea. Viestin voi osoittaa kaikille ”Everyone” tai vain halutulle käyttäjälle (valitse listasta).

Laitteiston testaus ennakkoon

Osallistuminen sovelluksella tietokoneelta

Lataa Zoom -ohjelmisto tietokoneellesi ja suorita testaus tämän linkin ohjeiden mukaisesti (ohjeet vain englanniksi).

Joissakin harvoissa tapauksissa testauksen suorittaminen ei onnistu ensimmäisellä kerralla. Mikäli saat virheen (Invalid Meeting ID) testin yhteydessä, kokeile käynnistää selain uudestaan tai kokeile myöhemmin. Virhe on tällöin Zoomin päässä, emmekä me Alertumilla voi vaikuttaa virheen syntymiseen.

Osallistuminen selainversiolla

Mikäli Zoom-ohjelman asentaminen päätelaitteelle ei onnistu esimerkiksi yrityskäytäntöjen vuoksi voi koulutukseen osallistua myös selaimen kautta. Suoritathan joka tapauksessa laitteistotestauksen hyvissä ajoin ennen koulutusta.

Mikäli osallistut koulutukseen selaimen kautta, huomioithan, että Zoom tukee vain seuraavia selaimia. Tarkistathan siis, että selaimesi on päivitetty.
  • Windows: Internet Explorer 11+, Edge 12+, Firefox 27+, Chrome 30+
  • macOS: Safari 7+, Firefox 27+, Chrome 30+
  • Linux: Firefox 27+, Chrome 30+

Osallistuminen mobiililaitteella

Koulutuksen suorittaminen mobiililaitteella onnistuu, mutta emme suosittele sitä ensisijaisena vaihtoehtona. Mobiililaitteelle on samat vaatimukset kuin tietokoneelle (kamera, mikrofoni sekä kuulokkeet). Mikäli osallistut koulutukseen mobiililaitteella (esim. tabletti, puhelin), ja koulutukseen sisältyy tentti, tulee tentti suorittaa toisella laitteella (esim. tabletti, puhelin, tietokone) teknisten seikkojen vuoksi.

Mobiililaitteelle tulee ladata Zoom Cloud Meetings -sovellus omasta sovelluskaupasta. Android-laitteille sovellus löytyy Google Play kaupasta ja iOS -laitteille App Storesta.

Koulutuksen alkaessa

Liity koulutukseen noin 30 minuuttia ennen koulutuksen alkua, jotta voit varmistaa laitteiden toiminnan etukäteen sekä todentaa henkilöllisyytesi.

Liity koulutukseen tietokoneella mahdollisimman häiriöttömästä tilasta, jotta pystyt keskittymään opetukseen. Varaa itsellesi muistiinpanovälineet tehtävien tekemistä varten ja sulje koneeltasi kaikki ylimääräiset ohjelmat.

Saat edellisenä päivänä sähköpostitse muistutusviestin, jossa on annettu linkki, jota pitkin pääset siirtymään virtuaaliseen luokkahuoneeseen. Mikäli koulutuksessa on käytössä vahva tunnistautuminen, pääset tunnistautumaan ennen luokkahuoneeseen siirtymistä. Muussa tapauksessa selaimesi selaimesi ohjaa sinut Zoom-sivulle ja sinun tulee vain hyväksy järjestelmäsi pyyntö avata Zoom -ohjelmisto. Hyväksy videokameran käyttö ja tarkista mikrofonin sekä kaiuttimien toiminta.

Kouluttaja päästää sinut sisään luokkahuoneeseen viimeistään muutama minuutti ennen koulutuksen alkua. Huomaathan, että koulutuksessa tulee olla ajoissa, tai muuten suoritusta ei hyväksytä.

Vahva tunnistautuminen

Mikäli koulutuksessa on käytössä vahva tunnistautuminen, ohjataan sinut sähköpostiin lähetetystä muistutusviestistä linkkiä klikkaamalla Alertumin sivustolle, jossa pyydetään pyydetään vahvistuskoodia. Vahvistuskoodi lähetetään samaan sähköpostiin, johon olet saanut linkin (vahvistusviesti tai muistutusviesti). Huomioithan, että linkki on henkilökohtainen, eikä sitä voi jakaa eteenpäin.

Vahvistuskoodi syöttämisen jälkeen pääset tarkastamaan ilmoittautumisen yhteydessä annetut yhteystiedot, kortin toimitusosoitteen sekä syöttämään henkilötunnuksen. Lopuksi pääset valitsemaan haluamasi tunnistustavan (suomalaiset verkkopankit sekä mobiilivarmenne) ja suorittamaan tunnistautumisen pankissa. Onnistuneen henkilöllisyyden todentamisen jälkeen sinut ohjataan suoraan luokkahuoneeseen. Mikäli sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia pystyt tekemään manuaalisen tunnistautumisen seuraamalla lomakkeen ohjeita.

Tunnistautuminen suoritetaan vain kerran. Mikäli kohtaat päivän aikana teknisiä haasteita, pääset sähköpostiisi toimitetun linkin kautta suoraan luokkahuoneeseen, kun tunnistautuminen on kertaalleen suoritettu.

Kun selaimesi ohjaa sinut Zoom-sivulle, hyväksy järjestelmäsi pyyntö avata Zoom -ohjelmisto. Hyväksy videokameran käyttö ja tarkista mikrofonin sekä kaiuttimien toiminta.

Kouluttaja päästää sinut sisään luokkahuoneeseen viimeistään muutama minuutti ennen koulutuksen alkua. Huomaathan, että koulutuksessa tulee olla ajoissa, tai muuten suoritusta ei hyväksytä.

Koulutuksen aikana

Koulutuksen ajan tulee noudattaa seuraavia ohjeita:

  • Osallistujan tulee olla paikalla viimeistään koulutuksen alkaessa, myöhästyminen aiheuttaa hylkäämisen. Tarkista koulutuksen alkamisajankohta vahvistusviestistä.
  • Osallistujan tulee olla kameran edessä, kamera päällä koko koulutuksen ajan.
  • Kouluttaja ohjeistaa erikseen tauot, jolloin kamera voi olla suljettuna.
  • Koulutus nauhoitetaan, jotta osallistujien läsnäolo voidaan tarvittaessa varmistaa jälkikäteen.

Kouluttajalla on oikeus keskeyttää osallistujan koulutus, mikäli yllä olevia ohjeita ei noudateta koulutuksen aikana.

Mikäli sinulla tulee teknisiä ongelmia koulutuksen aikana, ja yhteytesi esimerkiksi katkeaa, liity uudestaan koulutukseen sähköpostissa olevan linkin välityksellä. Kouluttaja päästää sinut takaisin luokkahuoneeseen.

Asiakaspalvelumme auttaa webinaarikoulutuksiin liittyvissä teknisissä ongelmissa arkisin klo 7:30-15:30 puhelimitse numerossa 010 320 5772.

Tentin suorittaminen

Mikäli koulutukseen kuuluu tentti (esimerkiksi Työturvallisuuskorttikoulutus), suoritetaan tentti kouluttajan ohjeistuksien mukaisesti selaimessa. Tentin suorittamista varten ei tarvitse erityisiä välineitä. Osallistujalla tulee olla kamera päällä myös tentin suorituksen aikana.

Mikäli osallistut koulutukseen mobiililaitteella (esim. tabletti, puhelin), tulee tentti suorittaa toisella laitteella (esim. tabletti, puhelin, tietokone) teknisten seikkojen vuoksi.

Tekninen tuki

Asiakaspalvelumme auttaa teitä webinaarikoulutuksiin liittyvissä teknisissä ongelmissa arkisin klo 7:30-15:30 puhelimitse numerossa 010 320 5772.

Suosittelemme lämpimästi testaamaan laitteiston toiminnan etukäteen sekä varaamaan riittävästi aikaa koulutukseen liittymistä varten.

Mikäli myöhästyy koulutuksesta tai laitteisto ei toimi (esimerkiksi web-kameran kuva ei näy), emme voi ottaa osallistujaa koulutukseen.